Membidas Memorandum GMP

30/03/2009 at 3:12 am Tinggalkan komen

Kami percaya semua warga Malaysia sedar mengenai keperluan untuk menyediakan pendidikan yang berkualiti untuk semua warga Malaysia sebagai langkah untuk menyediakan anak-anak kita untuk menghadapi pelbagai cabaran seperti globalisasi, liberalisasi dan perkembangan hebat dalam teknologi maklumat dan komunikasi (ICT). Selain itu, keperluan untuk membangunkan ekonomi negara serta mengharungi kemelesetan ekonomi memerlukan modal insan yang berkeupayaan untuk menghadapi persaingan di peringkat lokal dan antarabangsa memerlukan kemahiran abad ke 21 (21st Century Skills). Kami juga mengharapkan Kementerian Pelajaran untuk menyediakan pendidikan yang berorientasikan masa hadapan bagi membolehkan anak-anak Malaysia menghadapi cabaran pada akan datang.

Mungkin GMP tidak sedar bahawa dasar-dasar pendidikan zaman pra merdeka dan laporan-laporan Barns dan Razak memang amat relevan dan sesuai pada ketika itu, namun perlu sedikit penyesuaian pada zaman sekarang. Perubahan zaman memerlukan perubahan kepada sistem pendidikan atau menghadapi risiko ketinggalan. Oleh itu, adalah tidak wajar untuk menyamakan dasar dahulu dengan sekarang, dengan menyatakan bahawa kita melakukan perkara yang betul berasaskan kepada dasar yang dilaksanakan terdahulu. Oleh itu, kami selaku kumpulan ibu bapa amat menyokong sekiranya Kementerian Pelajaran dapat menjangka keperluan murid di masa hadapan untuk dilaksanakan pada masa sekarang. Kami yakin sistem yang perubahan dasar pendidikan hanya boleh diluluskan oleh kabinet dapat memberi jaminan bahawa sesuatu perubahan dasar memang untuk kebaikan anak-anak Malaysia dan negara!

Namun, kami telah dimaklumkan oleh YB Menteri Pelajaran bahawa Kementerian Pelajaran telah mengadakan lima siri rundingan Meja Bulat dalam proses menyediakan kertas kabinet berkaitan dengan Dasar PPSMI untuk diangkatkan ke Jemaah Menteri (yang diwakili oleh pelbagai kaum). Selain itu, analisis hasil kajian dan pemantauan tentang pelaksanaan PPSMI yang dijalankan daripada tahun 2003 sehingga 2008, termasuklah keputusan UPSR (2004-2008), PMR (2000-2008), SPM (2002-2008) dan STPM (2002-2008) telah diambil kira dalam penyediaan kertas kabinet tersebut. Kami amat yakin bahawa perkara perubahan/pengubahsuaian Dasar PPSMI akan dibincangkan dengan terperinci dalam Jemaah Menteri. Kami juga tidak setuju dengan pandangan GMP bahawa anggota-anggota rundingan meja bulat itu adalah sekadar “tangkap muat” kerana dalam senarai keanggotaan rundingan meja bulat terdapat mereka yang betul-betul berwibawa dalam pendidikan sains dan matematik. Kami berharap supaya kertas tersebut dapat dibentangkan kepada Jemaah Menteri dalam masa terdekat seperti mana dimaklumkan oleh Kementerian Pelajaran.

Entry filed under: Maklumbalas Pembaca. Tags: .

Perjumpaan GMK dengan KPM Melangkah Ke Depan

Tinggalkan komen

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Bilangan Capaian

  • 7,567 capaian

Kalender

Mac 2009
I S R K J S A
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Perihal Gabungan Pro PPSMI

Kami ibu bapa yang mempunyai anak-anak dibangku sekolah dan sangat risau mengenai perkembangan kebelakangan ini berkaitan dengan GMP (gabungan mansuhkan PPSMI). Pada pandangan kami, PPSMI memang sangat baik untuk anak-anak kita supaya berupaya untuk bersaing di pentas antara bangsa. Memang benar, terdapat ramai ahli sains Melayu di Malaysia, namun berapa daripada mereka benar-benar hanya berpendidikan Melayu dan betul-betul menyerlah di arena teknologi antara bangsa. ... Kami hanya hendak yang terbaik untuk anak bangsa Malaysia.