Melangkah Ke Depan

31/03/2009 at 12:47 am Tinggalkan komen

Kami yakin bahawa Kementerian Pelajaran akan terus mengutamakan empat perkara dalam kertas kabinet berkaitan PPSMI yang disediakan untuk diangkatkan kepada Jemaah Menteri . Kami amat yakin Kementerian Pelajaran akan terus utamakan Bahasa Malaysia sebagai Bahasa Kebangsaan dengan meneruskan usaha-usaha memartabatkannya. Kami percaya bahawa Kementerian Pelajaran akan mengambil pandangan yang telah dikemukakan semasa rundingan Meja Bulat iaitu meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris dalam kalangan warga Kementerian Pelajaran dan bukan hanya tertumpu pada murid sahaja. Di samping meningkatkan kompetensi guru dalam Bahasa Inggeris, kecekapan pedagogi atau pun perkaedahan pengajaran dan pembelajaran khususnya dalam Sains dan Matematik akan turut ditingkatkan. Selain itu, kementerian juga perlu berikan perhatian yang lebih kepada guru-guru yang berkhidmat di luar bandar dan pedalaman sejajar dengan dasar pendemokrasian pendidikan. Dengan cara ini, Kementerian Pelajaran dapat memastikan pencapaian murid dalam mata pelajaran Sains dan Matematik khususnya di luar bandar sentiasa cemerlang, dan dapat mencapai hasrat negara melahirkan modal insan yang mampu menyumbang kepada perkembangan sains dan teknologi.

Walaupun kami yakin yang Kementerian Pelajaran untuk melaksana perubahan yang menguntungkan negara dan bangsa, kami juga sedar dengan beberapa cabaran yang dihadapi oleh guru dan murid dalam melaksanakan PPSMI. Antara cabaran yang dihadapi adalah masalah infrastruktur dan kompetensi sumber manusia yang boleh ditangani. Seperti yang kita dapat lihat sendiri di sekolah-sekolah di seluruh negara, usaha untuk meningkatkan infrastruktur seperti kemudahan prasarana, peralatan ICT dan bahan bantu mengajar giat dilaksanakan. Kemahiran dan kompetensi guru juga diberikan perhatian yang sewajarnya menerusi pelbagai latihan serta program yang terancang dan berjadual agar tidak menjejaskan pembelajaran murid di bangku sekolah.

Entry filed under: Maklumbalas Pembaca. Tags: .

Membidas Memorandum GMP Rumusan Kepentingan Pelaksanaan PPSMI

Tinggalkan komen

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Bilangan Capaian

  • 7,567 capaian

Kalender

Mac 2009
I S R K J S A
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Perihal Gabungan Pro PPSMI

Kami ibu bapa yang mempunyai anak-anak dibangku sekolah dan sangat risau mengenai perkembangan kebelakangan ini berkaitan dengan GMP (gabungan mansuhkan PPSMI). Pada pandangan kami, PPSMI memang sangat baik untuk anak-anak kita supaya berupaya untuk bersaing di pentas antara bangsa. Memang benar, terdapat ramai ahli sains Melayu di Malaysia, namun berapa daripada mereka benar-benar hanya berpendidikan Melayu dan betul-betul menyerlah di arena teknologi antara bangsa. ... Kami hanya hendak yang terbaik untuk anak bangsa Malaysia.