Rumusan Kepentingan Pelaksanaan PPSMI
02/04/2009 at 1:34 pm Tinggalkan komen
Bahasa adalah alat untuk memperoleh ilmu. Kebanyakan sumber ilmu Sains dan Matematik adalah dalam bahasa Inggeris, maka adalah wajar untuk menyediakan murid menerusi PPSMI supaya murid Malaysia dapat bersaing pada peringkat antarabangsa. Ini kerana, selain bahasa, ilmu adalah ciri utama memperkasakan modal insan.
Dasar PPSMI mirip program Immersion (Swain, 1997) dan Program Content and Language Integrated Learning (CLIL) (Marsh 2002) yang dilaksanakan di Amerika Syarikat dan di kebanyakan negara Eropah. PPSMI juga dilaksanakan di Brunei, Singapura dan Hong Kong di mana bahasa pengantar yang digunakan tidak sama dengan bahasa ibunda murid. Di Malaysia, PPSMI dilaksanakan dengan matlamat supaya murid dapat menguasai ilmu Sains dan Matematik yang cepat berkembang dan kebanyakannya adalah dalam bahasa Inggeris. Dasar ini dijangka berupaya menyediakan murid untuk lebih berdaya saing dengan murid daripada negara lain pada masa hadapan.
Apabila dasar PPSMI diperkenalkan, KPM tidak bermaksud untuk menidakkan kebolehan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam menguasai ilmu Sains dan Matematik. Malah penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar telah melahirkan ramai saintis dan ilmuwan dan bahasa Melayu pada masa yang sama telah berjaya menyatupadukan rakyat Malaysia yang berbilang bangsa seperti yang dihasratkan kerajaan. Isu meminggirkan bahasa ibunda juga tidak wujud kerana penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar masih kekal dalam pengajaran:
Segala cabaran yang dihadapi dalam pelaksanaan PPSMI sememangnya sudah dijangka dari awal lagi dan perlunya langkah penambahbaikan diambil secara berterusan. Dalam hal ini, pendidikan yang berkualiti dan kecemerlangan sistem pendidikan mesti dilihat sebagai satu proses yang berterusan dan sentiasa perlu ditambah baik. Pembentukan suatu dasar perlu relevan dengan situasi semasa, dan pada masa yang sama dapat menyelesaikan isu terkini juga cabaran masa hadapan. Jurang dari segi akses, ekuiti dan kualiti pula akan terus ditangani dengan meningkatkan kecekapan dan keberkesanan pengurusan pendidikan.
Akhir sekali, bagi memastikan output sistem pendidikan adalah berkualiti dan seperti yang dihasratkan, semua lapisan masyarakat termasuklah para ilmuwan dan cendekiawan negara sewajarnya bekerjasama dan saling bermuafakat menangani setiap isu dan permasalahan secara kolaboratif dan sistematik.
Entry filed under: Maklumbalas Pembaca. Tags: PPSMI.
Trackback this post | Subscribe to the comments via RSS Feed