Rumusan Kepentingan Pelaksanaan PPSMI

02/04/2009 at 1:34 pm Tinggalkan komen

Bahasa adalah alat untuk memperoleh ilmu. Kebanyakan sumber ilmu Sains dan Matematik adalah dalam bahasa Inggeris, maka adalah wajar untuk menyediakan murid menerusi PPSMI supaya murid Malaysia dapat bersaing pada peringkat antarabangsa. Ini kerana, selain bahasa, ilmu adalah ciri utama memperkasakan modal insan.

Dasar PPSMI mirip program Immersion (Swain, 1997) dan Program Content and Language Integrated Learning (CLIL) (Marsh 2002) yang dilaksanakan di Amerika Syarikat dan di kebanyakan negara Eropah. PPSMI juga dilaksanakan di Brunei, Singapura dan Hong Kong di mana bahasa pengantar yang digunakan tidak sama dengan bahasa ibunda murid. Di Malaysia, PPSMI dilaksanakan dengan matlamat supaya murid dapat menguasai ilmu Sains dan Matematik yang cepat berkembang dan kebanyakannya adalah dalam bahasa Inggeris. Dasar ini dijangka berupaya menyediakan murid untuk lebih berdaya saing dengan murid daripada negara lain pada masa hadapan.

Apabila dasar PPSMI diperkenalkan, KPM tidak bermaksud untuk menidakkan kebolehan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam menguasai ilmu Sains dan Matematik. Malah penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar telah melahirkan ramai saintis dan ilmuwan dan bahasa Melayu pada masa yang sama telah berjaya menyatupadukan rakyat Malaysia yang berbilang bangsa seperti yang dihasratkan kerajaan. Isu meminggirkan bahasa ibunda juga tidak wujud kerana penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar masih kekal dalam pengajaran:
Segala cabaran yang dihadapi dalam pelaksanaan PPSMI sememangnya sudah dijangka dari awal lagi dan perlunya langkah penambahbaikan diambil secara berterusan. Dalam hal ini, pendidikan yang berkualiti dan kecemerlangan sistem pendidikan mesti dilihat sebagai satu proses yang berterusan dan sentiasa perlu ditambah baik. Pembentukan suatu dasar perlu relevan dengan situasi semasa, dan pada masa yang sama dapat menyelesaikan isu terkini juga cabaran masa hadapan. Jurang dari segi akses, ekuiti dan kualiti pula akan terus ditangani dengan meningkatkan kecekapan dan keberkesanan pengurusan pendidikan.

Akhir sekali, bagi memastikan output sistem pendidikan adalah berkualiti dan seperti yang dihasratkan, semua lapisan masyarakat termasuklah para ilmuwan dan cendekiawan negara sewajarnya bekerjasama dan saling bermuafakat menangani setiap isu dan permasalahan secara kolaboratif dan sistematik.

Entry filed under: Maklumbalas Pembaca. Tags: .

Melangkah Ke Depan

Tinggalkan komen

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Bilangan Capaian

  • 7,566 capaian

Kalender

April 2009
I S R K J S A
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Perihal Gabungan Pro PPSMI

Kami ibu bapa yang mempunyai anak-anak dibangku sekolah dan sangat risau mengenai perkembangan kebelakangan ini berkaitan dengan GMP (gabungan mansuhkan PPSMI). Pada pandangan kami, PPSMI memang sangat baik untuk anak-anak kita supaya berupaya untuk bersaing di pentas antara bangsa. Memang benar, terdapat ramai ahli sains Melayu di Malaysia, namun berapa daripada mereka benar-benar hanya berpendidikan Melayu dan betul-betul menyerlah di arena teknologi antara bangsa. ... Kami hanya hendak yang terbaik untuk anak bangsa Malaysia.